Kleur of krijtstreep?

door | 17 nov 2015 | 0 Reacties

Hoe presenteer jij jezelf? Hoe zorg jij ervoor dat ‘ze’ jou wel zien? Hoe zie jij de ander? Hoe wil je dat ‘ze’ jou zien? Durf jij jezelf te laten zien?

Kies je voor veilig en draag je krijtstreep? Daarmee ben en blijf je een streepje tussen de streepjes. Of kies je ervoor om kleur te bekennen en te gaan staan voor wie je bent? Daarmee heb ik het niet over een kanariegeel pak. Een leuk kleuraccent kan en mag zeker. Men zal zien dat jij er bent en dus naar jouw boodschap luisteren.

Door je te onderscheiden van de rest val je op en kun je gericht je talenten laten zien. Kun je echt gaan doen waar je goed in bent. Zo komt de volgende stap om jouw carrière te laten groeien ineens een stuk dichterbij.

Stel jezelf eens deze vragen:

Wat is jouw kleur? Wat maakt jou van waarde? Wat geeft jou plezier? Hoe zet je dat in? Alles begint nu eenmaal met een goed fundament. Dat antwoord is de basis van al je beslissingen die je nog gaat nemen met betrekking tot je carrière. Stel jezelf een doel. En ga daar heel bewust voor werken.

Is dat gemakkelijk? Nee! Kleur bekennen is spannend! Voor mij, voor jou en ook voor je collega’s. Dat is ook waarom bijna niemand dat doet! Jezelf laten zien. Je visie duidelijk maken. Vaak zit er een stemmetje in ons hoofd, “Doe maar normaal!” of “ Wat gaan de anderen denken?” of “Kan dit wel?”. Dat is waarom je blijft waar je bent. Want men ziet je niet.

Hoe vaak stap jij op een onbekende af tijdens een zakenborrel? Hoe vaak draag jij iets waarvan je zeker weet dat het opvalt door de kleur of het gekke detail? Ben de rest een stap voor en spreek vanaf nu altijd minstens 1 persoon aan die je nog niet (of niet zo goed) kent. Trek iets aan waarmee je opvalt in de groep. En dan geen blauwe sokken want die worden niet gezien. Maar een colbert met een blauw kleuraccent in de kraag en op de manchetten wordt wel gezien. Mensen onthouden dat! En zo dus ook jouw verhaal of boodschap.

Heb jij je missie en boodschap duidelijk?

Weet wat je wilt vertellen en bereiken. Als jij niet binnen 1 minuut kunt vertellen wat je doel is of jouw visie op het gezamenlijk doel is, raak je de ander kwijt in je verhaal. Dus: heb een duidelijk verhaal en zorg dat de uitstraling klopt bij dat wat je vertelt!  Mensen merken het als het gespeeld is. Maak het persoonlijk zonder teveel details.

Succes met je keuze!

 

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *